mandag, april 27, 2009

Australien NSW

Lørdag den 7. marts
Næste etape af vores rejse udspillede sig i det østlige Australien – nærmere bestemt Sydney.
Her skulle vi bo hos Leonie og Julie, som er gamle venner af Siskas familie. De bor i et vidunderlig byhus, lå 5 minuters kørsel fra Sydneys centrum – og de modtog os med åbne arme, kolde øl og stærk thaimad! Uhmm!
Da vi om aftenen lagde os til at sove, var det rigtigt, rigtigt dejligt at vide, at man ikke skulle rive telpælene op igen næste dag – rart med en fast base.

Søndag den 8. marts
Ud at opleve verden skulle vi dog – og næste dag kørte vi godt to timer nord langs kysten til et splinternyt hus, som Leonie og Julie havde købt. Det lå super dejligt (lige op ad et naturreservat), og vejret var pragtfuldt – så Nanja kastede sig straks i poolen. Snart var huset fuldt af gæster, for vores værtspar havde inviteret ”et par venner” – som dog viste sig at være 10-12 stykker, der alle havde forskellige lækkerier med, som vi nød på terrassen foran huset.
Om aftenen gik vi igen tidligt i seng – stadig lidt mørbankede efter vores tour de New Zealand.

Mandag den 9. marts
Næste dag skulle vi se nærmere på Sydney – og vi tog en bus ind over harbour brigde og stod af ved operahuset. Selvom jeg naturligvis havde set bygningen ca 1000 gange før på film og tv, var der alligevel noget fabelagtigt over at oplevede dens sært kubisk-organiske former i virkeligheden! Jannik, Cecilie og Thea købte billetter til Tryllefløjten. Siska og jeg må have besøget tilgode til Nanja bliver lidt større!
Vi forsatte igennem den botaniske have (Leonie var vores guide) og ned igennem city, hvor vi fik set lidt på butikker inden turen endte med frokost på en sushi-restaurant. Nanja tog med Leonie og sine bedsteforældre hjem, mens Siska, Thea og jeg fortsatte ud på shoppetur (og fik bla alle tre købt sandaler – i tre forskellige butikker...!). Vi fortsatte ned til havnefronten, hvor vi fik en drink inden Thea stak af – og Siska og jeg os en rigtig kærestemiddag – på en dejlig restaurant, som lå på taget af et hus, så vi havde udsigt til både harbour bridge og operahuset. Efter middagen faldt vi i snak med et hollansk par, der boede i Kuala Lumpur. Han var læge og arbejdede for et medicinalfirma – og hun var lige som Siska gravid. Bagefter spadserede langs havnefronten igen forbi operahuset, der var oplyst med farvede lamper og satte os på en bænk langs vandet og snakkede – inden hoppede på en taxa og tog hjem til babysitterne! Meget hyggelig aften!

Tirsdag den 10. marts
Næste dag forsatte turistlivet.
Mens de andre tog i Sydneys flotte akvarie – hoppede jeg ombord på en turist bus og fik en 2 timer lang guidet tur af hele centrum. Meget fint og interessant – og også rart at få et rigtigt indtryk af byen.
Vi mødtes alle til Dim Sum på en super god kinesisk restaurant i Chinatown. Bagefter tog Nanja hjem med Cecilie og Leonie, og Siska, Jannik og jeg hoppede på en færge og sejlede til Sydney-forstaden Manley. Her var der Florida-stemning med store strande, lave bygninger og feriestemning. En hyggelig oase. Så gik turen videre hjem i en taxt, for Jannik skulle klæde om til operaen.
Så om aftenen – mens de andre var i operaen – hyggede vores micro-familie sig sammen med pizza fra den lokale joint. Det var nu også meget rart at bare være lidt alene i tresomheden.

Onsdag den 11. marts
Næste morgen kørte vi ind til Sydney Fish Market og gik rundt med store øjne mellem alle lækkerierne. Heldigvis fik vi også lov til at smage, og vi guffede en enorm frokost i os bestående af alt godt fra havet – lige fra østers, muslinger, rejr og masser af lakse-sashimi!
Bagefter fortsatte Thea, Siska og jeg sightseeingen og shoppeturen i den den syd-øslige del af Sydney – og tilsidst endte man med at bilde sig selv ind, at man havde fået et ganske godt billede af, hvordan byen var.
Om aftenen havde Cecilie og Jannik igen tilbudt at passe Nanja, så Siska og jeg blev inde i byen og spiste middag nede på en lækker havnerestaurant. Her havde vi en smuk udsigt over den botaniske have – hvorfra 1000-vis af flagermus pludselig lettede i samlet flok, da skumringen faldt på! Ret vild oplevelse faktisk! Rigtigt dejligt med noget kvalitetstid med min smukke kone!

Torsdag den 12. marts
Så forlod vi Sydney og kørte igen mod nord – denne gang til endnu et af Leonie og Julies huse – eller skulle jeg sige ejendom, for deres hus i Bundanoon var enormt – men en kæmpestor grund med tennisbane, pool og jeg-skal-komme-efter-dig! Der blev hoppet i poolen (til Nanjas store begejstring), og var havde i det hele taget en rigtig afslapper dag på landet. Tid til at se område havde vi dog – og vi så også en hel hjord af vilde kænguruer stå of græsse på en eng. Sejt!
Her også et par videoer fra Bundanoon:
Gåtur til Ecco-kløften ved Bundanoon
Kænguruer ved Bundanoon 1
Kænguruer ved Bundanoon 2
Kænguruer ved Bundanoon 3

Om aftenen kom der et par af Leonie og Julies venner på besøg, og vi fik en super, super lækker middag med masser af dejlig vin. Ud på natten kørte vi ud i mørket for at se wombats – en kortbenet og muskuløs gnaver, der kun lever i Australien, og så kommer frem om natten. Vi nåde da også at se en – selvom den hastigt benede væk fra forlygtens lys.

Fredag den 13. marts
Så var det blevet tid til, at jeg skulle forlade vores rejseselskab og vende snuden hjem mod Danmark. Vi spiste en dejlig morgenmad og pakkede vores tasker i ro og mag. På vejen tilbage mod Sydney stoppede vi i et par småbyer og drak kaffe og hyggede os – og nåede stadig tilbage til lufthavnen i det, som vi troede var super god tid. Det var det dog ikke, for min flyafgang var blevet aflyst, og pigen i skranken kunne ikke forstå, at jeg ikke havde fået at vide, at jeg skulle med en afgang 2,5 time tidligere...! Det blev til en hastig afgang – og så styrtede jeg ellers igennem lufthavnen for at nå flyet. Men jeg nåede det i fin stil og sad så alene i flyet og og tænkte tilbage på alle dagene, der var fløjet afsted – og alle de utrolig mange, mange oplevelser vi var blevet rigere.