mandag, september 11, 2006

En sejlads igennem paradis

Efter 2 overnatninger blev vi samlet op tidligt om morgenen af en smilende lille thai-dreng, der koerte os de 25 km der er fra (naeste) bunden af Yao Yai til det nordligste punkt, hvor der ligger en lille havn. Her ventede en "long tail" baad med 2 besaetningsmedlemmer paa os. Nu skulle vi afsted!

Vi har jo vaeret fantastisk heldige med vejret, og ogsaa denne dag skinnede solen fra en naesten skyfri himmel. Farvandet hernede er helt, helt af en anden verden. Det er simpelthen saa smukt - man maa ind i mellem knibe sig i armen! Smaa, normt frodige og klippefyldte oer ligger spredt ud over det hele. Tidligere blev de mange oer brugt af pirater som gemmested ordensmagten, men nu er det mere turister, der soeger tilflugt her.

Vi havde dog de mange skoenheder helt for os selv - i hvertfald det foerste lange stykke tid.
De to soemaend, som var lokale fra den lille Yao Yai, sejlede os fra det ene lille vidunderlige paradis til det naeste!

Her er det sted, hvor vi spiste frokost. Sikke en iddyl! Baaden paa billedet tilhoerer en lokal fisker, men vores baad ligner det - bare med en overdaekning, som man kan gemme sig under, naar solen bliver for staerk.

Efter at have sejlet et par timer begyndte vores skipper at saette kursen mod Ao Nang - hvad der foerst gik op for os efter vi havde sejlet 20 min. Ao Nang var vores bestemmelses sted, men der skulle vi ikke vaere foer 3-4 timer senere. Det fik vi dog fortalt vores meget soede besaetning, der var fuld af smil - og saa satte vi ellers sejlene efter nye oer... Nu var vi dog i et farvand, som vores besaetning ikke kendte saa godt, saa vi sejlede bare efter, hvad vi kunne se - og hvad vi kunne tyde ud fra det micro-lille kort, der var i Lonely Planet over farvandet... Det gik dog overraskende godt! Vi fandt en strand befolket med aber, en hule, hvor aanden fra en indisk prinsesse eftersigende stadig boede - og hvor fiskere tilsyneladende stadig kom med smaa offergaver.
Endelig lagde vi til ved en lille oe, hvor vi snorklede, og hvor ogsaa Nanja fik sig en lille dukket med sin mor! :-)

Kl. 16 ankom vi til Ao Nang, men der var for mange boelger til at man kunne laegge til ved den normale havefront, saa vi blev noed til at sejle et par km laengere hen ad stranden og laegge til ved en anden strand. Og saa blev vi ellers alle tre + alt vores baggage + den ene soemand (som skulle med ind og have betaling) laesset op paa en lille motorcykel-taxi... meget angstprovokerende (vist specielt for mig), men der var tilsyneladende ikke andre muligheder... Vi naaede da ogsaa frem i eet stykke! :-)

Saa er vi her saa: Ao Nang. Det er (som vi frygtede) en turistfaelde - som vi frygtede. Tilgengaeld er vi jo udefor saesonen, saa det er slet ikke saa slemt, som det kunne vaere. Og her er spaekket med dejlige restauranter, saa vi maesker os i laekker thai-mad! Mums!
Og saa er der bare ogsaa saa smukt her. Her udsigten fra den restaurant, hvor vi spiste frokost. I baggrunden samler de lokale muslingeskaller og andet godt, som er kommet til syne efter tidvandet har trukket vandkanten 50 meter ud.

Dejligt, dejligt, dejligt!

Vi snupper i hvertfald 2 overnatninger her (vi bor paa et lille, rnet og meget billigt hotel: J-Mansion), og hvor vi saa tager hen er ikke helt besluttet. Muligvis til Krabi, som er hovedstaden i denne region (Krabi-regionen).

Knus til alle!

David

PS: Jeg har ogsaa lagt et par billeder op i de to sidste entrys, saa husk ogsaa at se dem! :)